Jobbig kundtjänst

Som den “internationella affärsmannen” man är så fick jag ett infall för en vecka sedan att testa byta ut Windows inbyggda brandvägg och antivirus mot ett program som när man läst recensionerna alltid har fått bra betyg. Visst många andra har även fått mer eller mindre samma betyg, men man måste ju välja något att testa och i detta fall var det en mjukvara som heter Bitdefender.

Installerade programmet och nästan direkt började det krångla. Det trådlösa nätet vägrade koppla upp sig automatiskt, allt blev segare och ibland slutade nätverket att fungera helt och hållet. Vilket kan hända när man inte riktigt vet hur man skall ställa in saker och ting. Kämpade på i några dagar men sedan gav jag upp och begärde att köpet skulle återgå via ett formulär som de har på sin hemsida. Och det är här kundtjänsten, i USA, började bli tjatig.

Först får jag ett kilometerlångt brev med felsökningsrutiner och saker jag skall skicka till dem. Förklarar vänligt men bestämt att jag inte skapade ett supportärende utan vill ha mina pengar tillbaka. Får tillbaka ett var att det var synd, men de kan bjuda på kostnaden i ett år (då detta var en prenumeration) som plåster på såren och fortsätta felsöka. Tredje svaret jag ger blir väldigt tydligt att jag vill att köpet skall återgå. Punkt slut. Inga diskussioner.

Så inklusive formuläret så var jag tvungen att fyra gånger under fyra dagar säga att jag vill ha tillbaka mina pengar. Kan förstå att de vill försöka hjälpa till men när man tydligt säger en sak så ignorera inte denna och kom med massa annat.

Nu är jag tillbaka till Windows inbyggda antivirus, brandvägg och övriga skydd. Som i tester ändå skyddar mot 98% av allt farligt som finns på nätet. Mjukvaran jag testade nådde 99,5% av alla. Så ingen gigantisk skillnad. Plus om man har huvudet med sig så klarar man ju det mesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published.